Monday, May 23, 2011

Oh Mataku!



Hari ini dalam sejarah..Tak pernah sakit mata sejak lahir rasanya.. tetiba hari ni mata merah,pedih & gatal. Patutlah semalam mata pedih je..ingatkan sebab mata kering sebab aircond..rupanya..nak kena penyakit ni rupanya...

Bangun pagi tadi, mata tak boleh buka..cuci muka dan mata, terus tengok cermin..terkejut sekali tengok mata merah..tapi ku tabahkan hari juga bersiap ke tempat kerja..masa driving tu jangan cakaplah...mata asyik melekat je..ada gam original yang tak berhenti keluar dari mata *ta.. mata*

Nasib baiklah sampai ke destinasi.. sampai kat tempat kerja kawan kawan semua taknak tengok mata..semua suruh gi jumpa doktor kat tempat kerja, Hospital Putrajaya..then saya pun pegilah jumpa.. Doktor bagi 2 hari Medical Leave.. maka saya pun berehatlah di rumah..dan bila rasa boring..update belog :)

p/s: mata sila sembuh cepat ok..saya nak nonton NKTM ni...hehehe... ok untuk pengetahuan semua..saya di diagnosekan dengan penyakit mata ni....



KONJUNKTIVITIS


Pengenalan

Konjunktivitis adalah radang konjunktiva atau lapisan mukus yang menyelaputi bahagian putih mata. Konjunktivitis selalunya disebabkan oleh jangkitan virus. Penyebab-penyebab lain termasuklah alahan, jangkitan bakteria dan tindakbalas mata terhadap sesetengah jenis ubat mata

Tanda dan gejala.

Gejala-gejala konjunktivitis termasuklah mata merah, discaj atau pengeluaran cecair atau lender dari mata, mata terasa pedih dan kadangkala gatal serta sensitif terhadap cahaya. Ianya boleh terjadi pada sebelah mata atau kedua-duanya.

Komplikasi

Sesetengah konjunktivitis boleh mengakibatkan komplikasi pada kornea. Sekiranya anda mengalami kesakitan, kabur penglihatan atau sensitif melampau pada cahaya di samping gejala-gejala mata merah, anda mungkin mengalami suatu keadaan yang lebih serius dari konjunktivitis. Jika ini berlaku anda dinasihatkan segera berjumpa pakar oftalmologi.

Rawatan

Rawatan adalah berbeza bergantung kepada sebab-sebab terjadinya konjunktivitis. Sekiranya gejala-gejala menunjukkan jangkitan viral konjunktivitis, ia boleh dirawat melalui penggunaan tuala sejuk yang diletakkan pada mata tersebut 3-4 kali sehari, disamping penggunaan ubat titis mata. Sekiranya jangkitan bakteria disyaki, maka ubat titis atau salap antibiotik diberikan. Sementara konjunktivitis alahan boleh dirawat dengan ubat titis antihistamin atau ubat titis "mast cell stabilizer".

Pencegahan

Konjunktivitis boleh menular dari seorang pesakit kepada orang lain melalui sentuhan secara langsung, berkongsi tuala atau bantal, sentuhan muka atau berkongsi alat solek. Ianya boleh berlaku sebelum, semasa atau selepas demam selsema atau jangkitan pada saluran pernafasan kerana virus yang menyebabkan selsema juga boleh menyebabkan konjunktivitis

Maka, langkah pencegahan yang paling penting adalah dengan membasuh tangan. Basuh tangan dengan sabun dan air sebelum dan selepas menyentuh mata. Elakkan sebarang sentuhan muka dengan orang lain sekiranya anda mengalami gejala konjunktivitis. Jangan benarkan orang lain menggunakan barangan peribadi anda seperti tuala, bantal atau alat kosmetik. Sekiranya anda pengguna kanta sentuh, berhentilah menggunakannya untuk sementara waktu. Dinasihatkan mereka yang terlibat di dalam sektor penjagaan kesihatan, perkhidmatan makanan atau pendidikan, tidak bekerja sehingga mata mereka kembali pulih kerana mereka ini mempunyai risiko yang tinggi untuk menyebabkan jangkitan kepada orang lain..


No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget

Advertisement

Blog Widget by LinkWithin