Thursday, September 30, 2010

Bayi Tersedak susu??

This is what u should do if your baby is choking..


Salam uolls..

Hari ni special sikit sebab saya nak tulis untuk ruangan menambah ilmu ye..dah berhari2 asyik terbaca dan terdengar mengenai bayi meninggal tersedak susu je..ini membuatkan saya amat takut sekali jika terjadi kepada diri sendiri dan anak..
oleh yang demikian..marilah kita sama2 beringat dan menambah pengetahuan dari artikel ini supaya tahu apa yang perlu dilakukan di masa kecemasan ok..
saya tau apa nak buat..tapi kalau kejadian berlaku masa anak kita kat taska..hmmm..susah nak cakap...berdoalah supaya semua itu tidak terjadi kepada anak kita..


Sedikit nasihat dari saya:

. Jangan bagi bayi anda minum susu semasa dalam buaian.risiko tersedak adalah tinggi..

. Jangan biarkan anak anda minum & makan seorang diri.

. Harus Sendawakan anak selepas minum susu.

. Adalah lebih baik jika dudukkan anak anda selepas minum susu

. Jangan baringkan bayi terus. ini adalah kerana susu belum betul2 mengalir keperut bayi

. Injap pada trakea bayi belum betul2 berfungsi dan boleh menyebabkab susu mengalir ke paru2..instead of masuk esofagus..

so,marilah kita beramai2 menjaga dan berhati2 dengan segala yang kita lakukan setiap hari..tapi saya faham.. kita hanya merancang,Tuhan yang menentukan segala2nya..

2 comments:

  1. kena sebarkan ni n bgtau kat nursery....
    jangan dah biru baru bertindk...kan..huhuhu

    ReplyDelete
  2. betul tu as...sya pun dh cakap kt taska neidal hari tu sbb risau juga kan..

    ReplyDelete

There was an error in this gadget

Advertisement

Blog Widget by LinkWithin